Gewoon Saskia

  • Gewoon Saskia
  • Typelessen ...
    • ... voor kids
    • ... en dyslexie
    • ... voor volwassenen
    • ... door Gewoon Saskia
  • Nog meer cursussen...
  • Kosten & inschrijven
    • Algemene voorwaarden
  • Contact
  • Reacties & Foto's
    • Reacties van cursisten
    • Reacties van ouders
    • Foto-album
  • Typespelletjes
  • FAQ
  • Privacy Statement
  • Saskia typt.. eh.. blogt
  • Gewoon Saskia
  • Typelessen ...
    • ... voor kids
    • ... en dyslexie
    • ... voor volwassenen
    • ... door Gewoon Saskia
  • Nog meer cursussen...
  • Kosten & inschrijven
    • Algemene voorwaarden
  • Contact
  • Reacties & Foto's
    • Reacties van cursisten
    • Reacties van ouders
    • Foto-album
  • Typespelletjes
  • FAQ
  • Privacy Statement
  • Saskia typt.. eh.. blogt

Wat is media-opvoeding?

17/10/2012

0 Reacties

 
Foto
Mediaopvoeding is dat deel van de opvoeding dat erop gericht is om kinderen bewust en selectief met het media-aanbod om te laten gaan en ervoor te zorgen dat ze de inhoud van dat aanbod kritisch kunnen beschouwen en op waarde weten te schatten. In de praktijk gaat het om gamen, internetten, lezen en tv-kijken.

Ouders doen niet altijd bewust aan mediaopvoeding, maar wat ze doen – of juist laten – heeft wel altijd invloed op het opgroeien van hun kinderen. De beslissing om bijvoorbeeld wel of geen Nintendo Wii Fit te kopen, de tijd die ouders zelf aan internetten of lezen besteden, en het enthousiasme om te twitteren of via sms te stemmen bij tv-shows, zijn allemaal signalen voor hun kinderen hoe je met media omgaat. 

Normen, waarden en omstandigheden
Hoe mediaopvoeding eruit ziet, hangt af van de omstandigheden, en van wat ouders goed en waardevol voor hun kinderen vinden. Dat verschilt per gezin. Maar ook binnen één gezin kunnen er verschillen zijn, bijvoorbeeld bij kinderen van verschillende leeftijden.

De ontwikkelingsfase van een kind is een belangrijke factor voor de invulling van mediaopvoeding. Bij het opgroeien zijn er verschillende fases te onderscheiden in de manier waarop ouders en kinderen met elkaar omgaan: voordoen, samen ontdekken, coachen, en – uiteindelijk – loslaten. Bij jonge
kinderen zullen ouders bijvoorbeeld andere keuzes maken voor het gebruik van games en de computer dan bij oudere kinderen.

Ook kan de mediaopvoeding van jongens er anders uitzien dan voor meisjes. Bij meisjes zijn ouders meestal sneller geneigd om schietgames af te keuren, terwijl jongens daar meer vrijheid in hebben. 

Verschillende soorten begeleiding
De manier waarop ouders het mediagebruik van hun kinderen kunnen begeleiden, komt gedeeltelijk overeen met de vijf opvoedingstaken die iedere ouder bewust of
onbewust hanteert: zicht houden op het kind, veiligheid bieden, zorg verlenen (lichamelijk en geestelijk), sturen (door verwachtingen uit te spreken), grenzen stellen. Wanneer je dit vertaalt naar mediaopvoeding, kun je drie soorten begeleiding onderscheiden:

Restrictieve begeleiding oftewel grenzen stellen aan het mediagebruik. Bijvoorbeeld door het verbieden van bepaalde tv-programma’s of games. Of door het maken van afspraken over hoe lang en wanneer kinderen iets mogen doen. 

Actieve begeleiding oftewel het sturen van je kinderen door het geven van informatie. Bijvoorbeeld door uit te leggen waaróm bepaalde games ‘goed’ of ‘fout’ zijn, of door uitleg te geven bij onderwerpen in de media die kinderen nog niet goed kunnen begrijpen. Maar ook door het uitspreken van waardering voor leuke en geschikte media-uitingen.

Gezamenlijke mediabeleving dus niet alleen erover praten, maar samen lezen, samen kijken en samen beleven. Je kunt bijvoorbeeld meegenieten, meegriezelen en meeleven met je kind tijdens het gamen. Hierbij gaat het dus vooral om de uitwisseling van emoties. 

Eigenlijk is er nog een vierde soort begeleiding, maar die heeft alleen betrekking op het gebruik van computers en internet, namelijk: Zicht houden bij kinderen tot 12 jaar. Ouders laten hun kinderen vrij op de computer, maar zorgen er ook voor dat ze op afstand weten wat hun kind op de computer doet en blijven in de buurt om te helpen wanneer dat nodig is.

Aanvullende maatregelen
Daarnaast kunnen ouders aanvullende maatregelen treffen voor de veiligheid
van hun kinderen op het internet, door technische voorzieningen te installeren.
Zoals firewal, virusscanner, spamfilter, pop-up-killer, filters voor ongeschikte websites.
Denk ook aan specifieke voorzieningen voor kinderen als monitor voor het internetgedrag, kinderbrowser, white-list, tijdklok, chatroom-filter.

Nadenken
Opvoeden, dus ook mediaopvoeding, vindt vaak ter plekke plaats, op basis van incidenten. Als je het bijvoorbeeld zat bent dat je kind al heel lang achter de computer zit, kun je opeens boos uitvallen.

Ook kan het zijn dat ouders een bepaalde situatie een poosje op z’n beloop laten, omdat andere zaken op dat moment belangrijker zijn, waardoor het beter uitkomt om je kind gewoon maar even zijn zin te geven.

Dat betekent niet dat je als ouder ook gelukkig bent met de situatie. Sterker nog: je kunt een enorm schuldgevoel krijgen, en denken dat je tekortschiet in de mediaopvoeding.

Maar, geen nood: nadenken over dit soort situaties, en bedenken wat er in een volgende situatie gedaan moet worden, is juist heel positief! Het zorgt ervoor dat de opvoeding niet vastloopt, en uiteindelijk geeft het zelfvertrouwen. In ieder geval vergroot niet - of onvoldoende - nadenken over de
mediaopvoeding van je kinderen de kans dat ze risicovol mediagedrag gaan vertonen.


De bovenstaande tekst is gebaseerd op: "Contact! - Kinderen en nieuwe
media", p.201-219 (Bohn Stafleu van Loghum, Houten 2010).





0 Reacties



Laat een antwoord achter.

    Foto

    Over Saskia

    Mijn naam is Saskia, 42 jaar, woon in Culemborg met mijn zoon, Gijs, 15 jaar.

    Blind typen is leuk, vooral als je het snel kunt. Daar ben ik inmiddels achter. Had ik maar, toen ik jonger was, een typecursus gevolgd, dacht ik wel eens, nu ik regelmatig lange teksten zit te tikken voor mijn werk.

    Mijn zoon zit graag achter de
    computer. Hij speelt spelletjes, luistert naar muziek, maar ook voor school werkt hij graag op de laptop. Als hij dan veel moest typen, haakte hij eigenlijk liever af... "Dat duurt veel te lang, mam, voordat ik heb geschreven wat ik wil schrijven. Laat maar...!", hoor ik hem nog zeggen.

    Dat maakte dat ik mij heb verdiept in het volgen van typelessen voor kinderen. Snel leren typen, blind leren typen... maar dan wel spelenderwijs.

    En zo kwam ik de typecursussen van GigaKids tegen op internet. Terwijl ik op de site las hoe alles in het werk gaat, werd ik alsmaar enthousiaster en zag mijzelf als cursus-leidster. Precies op een moment in mijn leven dat ik een nieuwe uitdaging wilde aangaan... Wat een timing!

    Gijs vroeg me: "Mam, wat ga je dan nu precies doen? Word je nu juf?" "Nee, jongen, geen juf, ik ben en blijf gewoon
    Saskia..."

    PS
    Inmiddels heb ik natuurlijk zelf mijn typediploma gehaald...
    ;-) Nu nog veel oefenen & laten inslijten.

    Hier klikken om te bewerken.

    Archief

    Mei 2018
    Maart 2018
    Maart 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    December 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Juli 2014
    Mei 2014
    Maart 2014
    Januari 2014
    December 2013
    November 2013
    Oktober 2013
    September 2013
    Augustus 2013
    Juli 2013
    Juni 2013
    April 2013
    Februari 2013
    Januari 2013
    December 2012
    November 2012
    Oktober 2012
    September 2012
    Juli 2012
    Juni 2012
    Mei 2012
    April 2012
    Maart 2012
    Februari 2012
    Januari 2012
    December 2011

    Categorie

    Alles
    1 Hand
    Aanslagen Per Minuut
    Abc
    Alt Key
    App
    Backspace
    Blind Typen
    Braille
    Cartoon
    Computer
    Ctrl Key
    Culemborgse Courant
    Diploma
    Dummies
    Dyslexie
    Ergonomie
    Examen
    Fokke & Sukke
    Gewoon Saskia
    Gold Key
    Kinderboekenschrijvers
    Krant
    Laptop
    Lezersnieuws
    Marti Guixé
    Maurice De Hond
    Media Opvoeding
    Media-opvoeding
    Nieuws
    Notebook
    Onderzoek
    Online
    Origami
    Pesten
    Qwerty
    Schrijfmachine
    Shortcut Keys
    Smaakvol
    Social Media
    Tablet
    Template
    Toetsenbord
    Tom Cartoon
    Typefout/typfout
    Typemachine Fabriek
    Typesnelheid
    Vakantie
    Webbrowser
    Wifi
    Wikipedia

    RSS-feed

Gewoon Saskia
Ingeschreven als eenmanszaak bij KvK 56815700